Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року
Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року


 



 


Яку процедуру закупівлі Ви найчастіше використовуєте?







Чи є межа між інформацією публічною та непублічною?

Настав час практики

Треба знати, як спитати

Як усі заплутались у двох словах

          Інколи буває так, що під час проведення процедури закупівлі залишаються незадоволеними всі її учасники: і переможець, і той, хто програв. У такому разі в замовника є нагода одночасно поспілкуватися з органом оскарження та з судом.
 


Під час здійснення процедури закупівлі членам комітету з конкурсних торгів украй важливо дотримуватись усіх вимог як відповідних нормативно-правових актів, так і власних документів, зокрема, документації конкурсних торгів. Нехтування цими вимогами та зловживання своїми правами призводить до притягнення до кримінальної відповідальності.


Договір про закупівлю є таким самим зобов’язанням, як і інші господарські договори. Тому невиконання такого договору належним чином тягне за собою певну господарсько-правову відповідальність. Важливо, щоб сторони вчасно узгодили між собою такі наслідки.


Незважаючи на те, що законодавство про державні закупівлі у різних варіаціях працює з 2000 року та передбачає обов’язковість застосування певних процедур за низки визначених умов, деякі замовники нехтують цими вимогами, незважаючи на можливу відповідальність.


У замовників нерідко виникають проблеми, пов’язані із здійсненням закупівлі комунальних послуг у монополістів. Інколи для забезпечення нормальної життєдіяльності державних установ доводиться звертатись до суду.


Практика вирішення у судовому порядку спорів, пов’язаних з оскарженням рішень Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері державних закупівель, не є надто великою. Проте вона досить непроста. Часто трапляється, що одні й ті ж самі обставини орган оскарження та суд трактують протилежно.


Поширеним порушенням, якого припускаються замовники під час здійснення процедур державних закупівель, є невідхилення пропозицій конкурсних торгів, що не відповідають кваліфікаційним критеріям та вимогам, які містяться у статтях 16, 17 Закону України «Про здійснення державних закупівель» та допущення таких пропозицій у подальшому до оцінки. Винні особи притягуються до адміністративної відповідальності, проте суди по-різному вирішують подібні справи залежно від дотримання контролюючими органами процесуального порядку оформлення документів.


Трапляються випадки, коли контрагенти за договорами закупівлі товарів, робіт та послуг за державні кошти з різних причин не виконують свої зобов’язання за договором. Що робити в такій ситуації? Звичайно, документувати ці факти і негайно звертатись до суду! Лише чітке та своєчасне дотримання процесуального порядку допоможе вам захистити права організації та уникнути обвинувачень у розтраті державних коштів.   


Під час закупівлі товарів, робіт та послуг за державні кошти нерідко трапляються випадки розірвання договору про закупівлю до остаточного виконання сторонами зобов’язань за ним. Це обумовлено різними причинами. Як правило, після цього відбуваються повторні торги за тим самим предметом закупівлі. Замовникам важливо уникати типових помилок, що можуть призвести до негативних наслідків та у деяких випадках мати як наслідок притягнення винних осіб до кримінальної відповідальності.


Адміністративними судами традиційно розглядаються спори щодо дій, рішень або бездіяльності органів державної влади та інших суб’єктів владних повноважень. У тому числі, у замовників та учасників торгів є можливість оскаржити у судовому порядку рішення контролюючих органів, що постановлені за результатами перевірки правильності здійснення процедур закупівель.


Замовникам слід зважати на те, що оскаржити процедуру закупівлі у судовому порядку можуть не лише учасники торгів чи інші заінтересовані особи, а й, наприклад, контролюючі органи за допомогою прокуратури.


        Найбільш популярною судовою ланкою у державних закупівлях є, напевно, загальні місцеві суди, які розглядають справи про притягнення порушників до адміністративної та кримінальної відповідальності.

Сьогодні йтиметься про деякі процесуальні моменти, пов’язані з розслідуванням кримінальних справ у сфері державних закупівель. Як то кажуть, краще вчитися на чужих помилках.
 

При виявленні порушень у державних закупівлях органи різних гілок державної влади повинні чітко взаємодіяти одне з одним. У випадках, коли правоохоронні органи у межах своєї компетенції не можуть отримати достатньо доказів для встановлення істини у справі, вони можуть делегувати вчинення певних дій іншим органам за допомогою суду.