Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року
Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року


 



 


Яку процедуру закупівлі Ви найчастіше використовуєте?







У Києві розглянули роль громадськості в державних закупівлях
11 квітня 2012 року в готелі «Київ» відбувся круглий стіл на тему «Громадський нагляд у сфері державних закупівель: тенденції в сучасній практиці та Україна». Були обговорені різні аспекти щодо громадського нагляду в сфері державних закупівель.
Зі вступним словом до присутніх звернулася начальник відділу аналізу державних закупівель та державного замовлення Департаменту державних закупівель та державного замовлення Міністерства економічного розвитку та торгівлі України Наталя Шимко, наголосивши на важливості заходу. Після неї взяв слово керівник проекту USAID «Локальні інвестиції та конкурентоспроможність» Говард Окман, який наголосив на важливій ролі закону України «Про доступ до публічної інформації».


Найбільш типові порушення, які викриваються внаслідок проведення громадського моніторингу, висвітлив Віктор Таран з Центру політичних студій та аналітики. Серед основних він виділив закупівлю окремих (сезонних) товарів за завищеними цінами, заниження цінової пропозиції на окремі групи товарів з метою виграшу торгів з подальшим постачанням товарів та послуг низької якості та заниження цінової пропозиції з метою уникнення процедури закупівлі.


Він наголосив, що боротьба з порушеннями ведеться досить ефективно, порушено низку кримінальних справ, однак органи державної влади намагаються протидіяти громадському моніторингу. Для цього, зокрема, використовується закон України «Про захист персональних даних». Крім того, було зазначено, що викривати порушення, здебільшого, вдається на низовому рівні, а на високому, де можна говорити вже про прояви політичної корупції, громадські організації наразі безсилі. Також наголошувалося, що законопроект 9634, який зараз в другому читанні розглядається ВР, виводить держзакупівлі на суму близько 250 мільярдів гривень з-під конкурсних процедур, внаслідок чого суспільство не отримає жодної інформації про дві третини державних закупівель, які відбуваються, а це зводить нанівець будь-які спроби громадського моніторингу.
Наступні доповідачі обговорювали громадський нагляд за держзакупівлями в секторі охорони здоров’я, зокрема, цій темі були присвячені доповіді координатора фонду програм «КРОНА» Лариси Сідєльник та представника Міжнародного благодійного фонду «Здоров’я» Сергія Сошинського. Серед проблем реалізації громадського контролю вони виокремили непрозорість та заплутаність системи держзакупівель; нерозуміння та нехтування владою ролі громадських організацій та непрофесіоналізм самих громадських організацій.



Було відзначено, що в нинішньому вигляді громадський моніторинг має мало сенсу через те, що відсутня можливість впливу, який обмежений лише інформуванням про те, що вже відбулося.
Також було відзначено, що існує велика кількість недоліків законодавства, які мають негативний вплив саме в секторі охорони здоров’я. Зокрема, негативним є визначення ціни в якості вирішального фактору, що призводить до закупівель дешевих, але неякісних препаратів. Також слід відійти від централізованих закупівель ліків, можливо, була б доцільною система соціальних ваучерів. Слід працювати й над розробкою стандарту для медичних препаратів на зразок GCP.



Д.Ляпін з Інституту власності і свободи зосередив увагу на аспектах участі малого та середнього бізнесу в державних закупівлях. На його думку, малі та середні підприємці ефективні в разі проектування, розробки або надання сервісних послуг, але не можуть бути провідними в закупівлях, де головними параметрами є ефект масштабу та спроможність і сталість, тобто в сфері постачання товарів.
Збільшення участі малого та середнього бізнесу в сфері держзакупівель має стимулюватися державою, але більш ефективною є модель підвищення прозорості процедури закупівлі та зниження бар’єрів, а не система квот для малого бізнесу, яка хоч і є зрозумілою для громадськості, але сприяє збільшенню адміністративних видатків та може спричинювати нові прояви корупції.
Питанням енергоефективності було присвячено доповідь Романа Зінченка з організації «Грінкубатор». А підсумував дискусію Сімеон Сагайдачний, експерт USAID. Учасниками дискусії було висловлено різні думки щодо участі громадських організацій при проведенні моніторингу державних закупівель. Деякі з них пропонували шлях інституційного закріплення участі громадських організацій, включення їх до складу комітетів з конкурсних торгів, надання права оскарження процедур закупівель тощо, інші виступали за підвищення прозорості самих процедур та наголошували на тому, що інституціоналізація ролі громадських організацій сприятиме зменшенню їх неупередженості. Дискусія була цікавою, слід зауважити, що важливим є сам факт такої дискусії, а не знаходження єдиного знаменника.





Прес-служба «ІБ Редукціон»