Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року
Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року


 



 


Відсутність Моніторингу державних закупівель з боку Міністерства економічного розвитку та торгівлі України, це



3-4 травня у Малому конференц-залі Національної академії наук відбувся організований Європейським банком реконструкції та розвитку семінар «Краща практика для закупівлі товарів».

 


На першій сесії, яка проходила 3 травня,виступили консультанти ЄБРР та Wolf Theiss Себастьян Оберзаушер з Австрії та Сімеон Сагайдачний з США.
Основними темами доповідей були структурування процедур щодо закупівлі товарів, критерії допуску, вибору та присудження права на укладення контракту для закупівель товарів та питання, які стосуються безпосередньо укладення контракту на державну закупівлю.
Удоповідях С.Оберзаушера було детально розглянуто окремі аспекти вибору найзручніших процедур, зокрема, в залежності від терміну укладання контракту, виду закупівлі, виду товарів, які закуповуються в разі товарної закупівлі тощо. Українське законодавство також має рухатися в бік більшої варіативності при обранні певного виду закупівлі, на жаль, на даний момент існує певний ухил убік використання відкритих торгів як процедури «за замовчуванням», що, фактично, дозволяє проводити ефективний вибір за єдиним критерієм – ціною, ігноруючи інші можливі характеристики, і таким чином позбавляючи українську систему державних закупівель гнучкості.



С.Сагайдачним було проаналізовано стадію укладання контракту. Окрема доповідь була присвячена умовам Інкотермс, відмінне знання та вміння користуватися якими є обов’язковим для будь-якого поважаючого себе закупівельника. Грамотне використання Інкотермс та розуміння відмінностей між різними редакціями є вкрай важливим. Зокрема, слід звернути увагу на те, що 2010 року з’явилася нова редакція Інкотермс, за якою кількість базових умов скоротилася на дві одиниці, крім того,відбулися деякі інші зміни. Також слід звернути увагу на моніторинг того, що відбувається після укладання контракту, на жаль, існуюча система моніторингу завершується на стадії укладання договору з постачальником, що не дає можливості проводити всеосяжний моніторинг закупівлі. Тут українському законодавцю не завадило б використати європейський досвід.


На другий день семінару відбулася наступна сесія «Розуміння ринку та відповідної комерційної практики закупівель». Основну частину сесії провів консультант ЄБРР з Університету Матея Бела Юрай Нємец. Зокрема, він висвітлив питання,пов’язані з колізіями ефективності проведення держзакупівель та неухильного дотримання букви закону, отриманням найкращого співвідношення ціни та якості та роботою наглядового органу, який розглядає скарги. Ю.Нємєц є розробником першого закону про держзакупівлі, який було прийнято в Словаччині, та отримаврепутацію борця з корупцією, через що має проблеми з нинішнім керівництвом своєї країни та наразі не залучається до розробки відповідного законодавства. За його словами, словацьке законодавство є досить гнучким з погляду вибору процедур, однак не має достатньої кількості запобіжників щодо корупції, зокрема, недосконалою є система моніторингу стадії після укладання договору з закупівельником, через що в минулому році країна втратила близько 3% ВВП. Було наведено ряд цікавих прикладів, деякі з яких можна цілком порівняти з поточним станом справ вУкраїні.



Доповідь юридичного радника Проекту держзакупівель ЄС С.Бруна-Нільсена була присвячена різним аспектам «зелених закупівель», які стали нормою для країн ЄС. Подібний досвід є дещо незвичним та, можливо, передчасним для України, хоча окремі елементи «зелених закупівель»цілком можна було б використати й у нашому законодавстві, наприклад, введення додаткових балів за екологічне маркування або володіння відповідними сертифікатами.
Підсумовуючи, слід сказати, що обговорення було цікавим та плідним, особливо з погляду обміну досвідом та застосування в українській практиці держзакупівель новацій, які сприяли б посиленню гнучкості нашої системи.
Прес-служба «ІБ Ркдукціон»