Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року
Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року


 



 


Відсутність Моніторингу державних закупівель з боку Міністерства економічного розвитку та торгівлі України, це



У липні 2012 року делегація Міністерства економічного розвитку і торгівлі України у рамках учбової поїздки, організованої Європейським банком реконструкції та розвитку, відвідала колег зі сфери державних закупівель в Польщі. Польською стороною було забезпечено зустріч на найвищому рівні. Перебігу подій під час візиту до Польщі присвячуватиметься низка матеріалів у нашому виданні. Цією статтею ми розпочинаємо цикл статей, присвячених державним закупівлям Польщі, головною особливістю яких є поєднання європейських практик і національних особливостей.
Становлення системи державних закупівель на польських теренах сягає своїм корінням у довоєнний період, коли було визнано, що укладання державних контрактів має бути належним чином врегульовано.
За часів Другої республіки «Річ Посполита» з’являються правові норми, які певним чином співвідносяться із процедурами державних закупівель. Ними є Закон «Про поставки та роботи для державної казни, місцевих органів влади та установ публічного права» 1933 року та Розпорядження Ради Міністрів, видане 1937 року.
З настанням мирного періоду у 1948 році на зміну воєнним нормативно-правовим актам приходить Закон «Про постачання і роботи для державної казни, місцевого самоврядування та окремих категорій юридичних осіб». Цим законом вводилися безтендерні принципи в громадському секторі. Для приватних підприємств доступ до державних контрактів відкривався тільки тоді, коли державним підприємствам не вистачало потужностей для їх виконання.
Наступною спробою урегулювати потоки державних коштів стало прийняття у 1957 році Закону «Про поставки, роботи та послуги для державних органів». Він також був далеким від досконалості та не висвітлював глибоко порядок держзакупівельних процесів, проте проіснував у такій редакції аж до 1983 року (закон було скасовано). З тих пір питання державних закупівель регулювалися розрізненими нормативно-правовими актами, норми яких були поверховими та диверсифікованими.
Таким чином, закупівлі Польщі довгий час знаходилися у зародку, тож система закупівель за державні кошти та сучасне право, що її наразі регулює, починає своє становлення лише у 1991 році. Ще кілька років знадобилося для того, аби в результаті обговорень та плідної роботи з’явився повноцінний нормативно-правовий акт – Закон про державні закупівлі, датований 1994 роком. Суспільно-політичні події у державі (перехід від комунізму до демократії та вільної ринкової економіки) сприяли розробці та практичному застосування правил і норм, котрі б врегулювали державні витрати належним чином. У зв’язку із цим з 01 січня 1995 року Закон про державні закупівлі вступив у силу, а закупівельні процеси у Польщі стали зазнавати змін з огляду на нові умови та правові норми ЄС. Це стало одним з перших кроків на шляху до створення цілісної та дієвої системи укладання контрактів, які фінансуються за кошти держави.
Сфера поширення закону була надзвичайною, оскільки під дію закону підпадали закупівлі від порогу в один злотий (відомий, як «горезвісний злотий»). З часом ця норма була модифікована , а закон застосовувався з порогової межі у 1.000 ECU.

Повну версію статті ви можете переглянути, здійснивши передплату електронної або друкованої версії ІБ «Редукціон».