Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року
Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року


 



 


Яку процедуру закупівлі Ви найчастіше використовуєте?







Електронні закупівлі: засади побудови в Україні.
Міжнародний досвід побудови системи електронних держзакупівель
Автори:
Зубар Владислав Володимирович, к.держ.упр., докторант, НАДУ при Президентові України;

Єгіозар'ян Артур Генріхович, заступник начальника Держфінінспекції в Харківській області;
Косінов Станіслав Анатолійович, к.ю.н., Начальник Держфінінспекції в Харківській області
 

                     Електронне урядування збирає навколо себе все більше прихильників, і тому існують підстави для зростання темпів упровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій у процеси закупівель за допомогою комп’ютеризації та Інтернету. У країнах, що вже упровадили електронне врядування, відбувається покращення показників ефективності проведення процедур закупівель, зростання рівня конкуренції, утвердилося належне співвідношення ціни та якості, прозорість. Механізм електронних закупівель може бути ключовою складовою засобів електронного державного управління для встановлення демократичного, громадянського контролю суспільства над діями уряду, включаючи контроль над державними витратами.
Механізм електронних закупівель як складова системи державних закупівель має такі інструменти: електронні реверсивні аукціони, електронні каталоги, електронні торговельні місця та системи, які іноді називають «електронні закупівлі». Розрахунки замовника і постачальника товарів відтворюються в електронному вигляді через зв’язки між закупівельною системою та системами фінансового управління (казначейською службою).
Деякі інструменти електронних закупівель створено спеціально для системи державних закупівель, а інші було запозичено із загальної системи електронної комерції (електронні рахунки-фактури, електронні платіжні системи). Слід зазначити, що, наприклад, застосування електронного цифрового підпису (ЕЦП) зменшує до мінімуму паперовий документообіг та виводить на новий якісний рівень постачання товарів, робіт і послуг для державних закупівель. Мета дослідження ― зробити певний внесоку реформування системи державних закупівель упровадженням зручного механізму електронних закупівель в Україні.
Необхідно проінформувати законотворців про те, що на практиці існує безліч механізмів електронних закупівель і що Закон України «Про здійснення державних закупівель» не повинен орієнтуватись виключно на жоден із них (наприклад, електронний редукціон); інші механізми, такі як електронні каталоги (або електронний ринковий майданчик, електронний рахунок), можуть мати додаткові переваги, тож їх не треба ігнорувати
 
Досвід країн ЄС
В усіх країнах Європейського Союзу реалізовано інформаційні системи електронних державних закупівель. Ці платформи постійно вдосконалюються. Вони включають у себе найрізноманітніший функціонал, як ефективний пошук спеціалізованих клієнтів для постачальників та покупців, використання цифрових сертифікатів для укладання юридично значущих трансакцій та ін.
Платформа електронних закупівель Німеччини FederaleProcurementPlatform(E-Vergabe) забезпечує наскрізний, юридично значущий процес закупівель і взаємодії між організацією, що виконує закупівлю, і постачальником, у якому відсутні медіа-розриви (процеси від початку і до кінця реалізуються в електронній формі).
Поряд із цією платформою було реалізовано окреме рішення для закупівель стандартних матеріалів, таких як канцелярські товари та ін. Його назва ― Федеральний електронний магазин (FederaleGovernmentShop; KaufhausdesBundes― KdB). Там реалізовано функціонал електронного каталогу товарів. Аналіз показує, що використання цього рішення заощаджує в середньому 377 хвилин на виконання закупівлі, що еквівалентне 195 євро у платні службовців. Це дає економію в 1 млн євро на місяць, ураховуючи, що такими закупівлями в країні займається 5 200 службовців.
У Великобританії, навпаки, немає централізованої платформи для закупівель. Тим не менш Адміністрація комерції (Office of Government Commerce ―OGC) ввела процедуру закупівель із використанням каталогу через свою афільовану структуру Catalyst. За цією схемою можна закуповувати широкий спектр продуктів і послуг (інформаційні технології, телекомунікації, консалтингові послуги, обслуговування будівель та ін.). Цю схему закупівель забезпечено цілим набором рамкових угод з основними постачальниками.
На основі низки рамкових угод було реалізовано платформу електронних закупівель Zanzibar, у якій реалізовано три основних функціональних можливості:
- електронний торговельний майданчик, через який доступні деталі державних контрактів;
- рішення з оплати закупівель Purchaseto Pay;
- сховище даних, доступне для всіх державних організацій.
Для регіональних і місцевих органів влади було реалізовано окреме Web- рішення I & De Marketplace, що дозволяє виконувати електронні закупівлі. Також було оголошено окремий проект створення національної системи електронних закупівель для місцевих адміністрацій.
У Франції за законом державні органи зобов'язані приймати заявки від постачальників в електронній формі. Усі цивільні відомства використовують для закупівель єдину платформу www.marchespublics.gouv.fr. Використання цієї платформи місцевими адміністраціями є обов'язковим.
В Італії електронний ринок державного управління (РА) був створений указом президента 101/2002, який регулює проведення онлайнових процедур для купівель, що дозволяє урядам проводити закупівлі товарів і послуг через автоматизований вибір підрядника: онлайн-аукціони і електронний магазин, який діє тільки для придбання товарів із вартістю закупівлі нижче порогу визначенного в ЄС.
В Італії роль порталу держзакупівель виконує портал Acquistinretepa (www.acquistinretepa.it), у якому реалізовано три інструменти:
- електронний магазин;
- онлайн-аукціон;
- електронний торговельний майданчик.
Міністерством оборони, зазвичай, використовуються власні платформи для електронних закупівель. Міністерство економіки та фінансів Італії відіграє політичну та координаційну роль, визначає керівні принципи програми і сприяє синергії з усіма іншими зацікавленими організаціями, зокрема Consip. Це дозволило Consip створити електроний майданчик (рис. 1) та реалізуватися на електронному ринку РА допорогових закупівель (http://www.consip.it/).

Ринок РА (державних закупівель): варіанти закупівлі                      
Державні замовники можуть здійснювати закупівлі двома шляхами:
-         здійснюючи закупівлю напряму, шляхом відбору товарів і послуг із каталогу;
-         обговорюючи з квалифікованими постачальниками якість продукції та рівень обслуговування (запит на котирування / запит на встановлення ціни), проводячи весь процес закупівлі в онлайн-режимі і підписуючись ціфровим підписом.
 

 

 
 
Рис. 1. Схема електронних закупівель Consip
 
 
Також електронні закупівлі, розглянуті в документах різнихорганізацій та  країн світу, можуть бути джерелом практичних знань для всіх, хто має намір провести у своїй країні сучасну перебудову сфери державних закупівель. Переважно нормативно-правова база держзакупівель включає: Типовий закон ЮНСІТРАЛ «Про публічні закупівлі»; Угоду про державні закупівлі (GPA); Угоду про вільну торгівлю між Україною та державами ЄАВТ;Директиву 2014/24/ЄС Європейського парламенту та Ради від 26 лютого 2014 року про державні закупівлі; Угоду про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом.
 
Електронні закупівлі суттєво відрізняються від електронної комерції.
За Kalakota & Robinson (1999), існує велика плутанина між купівлею майна і закупівлями. Купівля належить виключно до процесу придбання товарів і послуг, тоді як закупівлі є макропроцесом, що включає не тільки процес купівлі послуг і товарів, але і логістику, зберігання, приймання, огляд та моніторинг процесів [1].
Інакше кажучи, купівлю можна розглядати як певний шопінг із переданням майна, послуги. Закупівля для державних потреб містить цілий комплекс благ, отримуваний разом із придбанням товарів і послуг. Деякою мірою умови Інкотермс наближають процеси купівлі й закупівлі один до одного, адже Умови Інкотермс 2010 є стандартизованими. Ці Умови регламентують момент передання права власності на товар і всі пов'язані з цим ризики. Застосовуються в міжнародних договорах купівлі-продажу. Проте закупівлі мають особливості, що пов’язані з метою зробити публічні закупівлі (державні закупівлі) конкурентними і прозорими.
Електронні закупівлі може бути витлумачено як макропроцес закупівель, розроблений за допомогою інтернет-технологій. 
Електронні закупівлі можуть проходити як у вигляді динамічних закупівель (відкритих торгів) з електронним каталогом, так і безпосередньо через електронний каталог (е-Каталог). Процедуру проведення закупівель за електронним каталогом виписано в Директиві 2014/24/ЕС.

Стаття 36 Директиви 2014/24/ЄС Електронні каталоги
 
1 Якщо використання електронних засобів  зв'язку потрібне, замовники можуть зажадати тендери, які має бути подано у форматі електронного каталогу, або включити електронний каталог.
Держави-члени можуть жадати використання електронних каталогів обов'язковим у зв'язку з деякими видами закупівель.
Тендери, представлені у вигляді електронного каталогу, можуть супроводжуватися іншими документами, необхідними для завершення тендера.
 
2. Електронні каталоги встановлюються кандидатами або учасниками торгів з метою участі в даній процедурі закупівлі відповідно до технічних умов та у форматі, встановленихзамовником.
Крім того, електронні каталоги повинні відповідати вимогам, що висуваються до електронних засобів зв'язку, а також узгоджуватися з будь-якими додатковими вимогами, встановленими замовником відповідно до статті 22.
3. Там, де презентація торгів у формі електронних каталогів приймається або потрібна, органи-винаймачи повинні:
(А)
держава так у договорі повідомлення або в запрошенні, щоб підтвердити зацікавленість, де попередня інформація використовується як засіб забезпечення конкуренції;
(Б)
вказують у документах закупівель усю необхідну інформацію відповідно до статті 22 (6) щодо формату використовуваного електронного устаткування й механізмів технічного підключення та специфікації для каталогу.
4. Там, де рамкову угоду було укладено з більш ніж одним економічним оператором із наступним поданням тендерних заявок у вигляді електронних каталогів, органи-винаймачи можуть передбачити, що відкриття конкурсу для конкретних контрактів відбувається на основі оновлених каталогів. У такому разі договірні органи використовують один із таких методів:
(А)
запросити учасників торгів знову подати свої електронні каталоги, адаптовані до вимог контракту; або
(Б)
повідомити учасників торгів про включення до електронного каталогу раніше наданих необхідних для укладення тендера відомостей адаптовано до вимог контракту, за умови, що використання цього методу було оголошено в закупівельній документації для рамкової угоди.
5. Якщо замовники оголошують конкурс для конкретних контрактів, відповідно до підпункту (б) пункту 4 вони повинні повідомити учасників торгів про дату і час, у які вони мають намір зібрати інформацію, необхідну для укладення тендерів, адаптованих до вимог конкретного договору, та надати учасникам торгів можливість відмовити в такому збиранні інформації.
Договірні органи забезпечують належний період між повідомленням і фактичним збиранням інформації.
Перш ніж присудити контракт, договірні органи повинні надати зібрану інформацію за тендером зацікавленій особі, аби та мала можливість оскаржити або підтвердити, що тендер, укладений у такий спосіб, не містить істотних помилок.
6. Договірні органи можуть укладати контракти на основі динамічної системи оплати, вимагаючи, аби пропозиції до конкретного договору було подано у форматі електронного каталогу.
Договірні органи можуть також надавати контракти на основі динамічної системи оплати, відповідно до підпункту (б) пункту 4 та пункту 5 за умови, що заявки на участь у динамічній системи оплати супроводжувано електронним каталогом відповідно до технічних умов і форматів, визначених замовником. Цей каталог повинен бути завершеним за згодою кандидатів, коли вони повідомили організацію-замовника про намір провести тендери за допомогою процедури, викладеної в підпункті (б).
 

Вибір на користь бізнес-моделі електронних закупівель, за якою платформа  електронних закупівель належить та підпорядкована державі, а не  розподіляється між різними приватними операторами, особливо з огляду на необхідність уникнення ризику створити чисельні «електронні тендерні  палати», котрі можуть породити ті самі проблеми, що і за часів існування Тендерної палати в системі держзакупівель (такі платформи, що перебувають у власності й управлінні держави, було успішно створено, наприклад, у Бразилії, Чилі, Албанії та Грузії, без залучення посередників).
 
Електронні каталоги в електронних держзакупівлях
Питання е-Каталогів в електронних державних закупівлях досліджувалося Європейською Комісією. Починаючи з Директив 2004/17/EC та 2004/18/EC про державні та комунальні закупівлі, прийнятих у 2004 році, уперше було введено послідовну і всебічну структуру для використання електронної державної закупівлі в ЄС. У найбільш інноваційних умовах це дозволяє використання електронних каталогів (e-Сatalogues) як інструменту електронного підпорядкування тендерів. Використання e-Catalogues у державній закупівлі має відповідати всім правилам і нормам, що потребують використання електронних засобів, електронного підпорядкування тендерів, так само як загальні принципи для e-Рrocurement.
Використання e-Catalogues у державній закупівлі може бути дуже кориснимі покупцям, і постачальникам, зокрема завдяки автоматизованому обробленню. Електронні каталоги можуть формувати тендери або їх частини. Використання цього нового інструменту може спростити для постачальників процеси надання пропозицій; при цьому покупці можуть автоматизувати процеси прийому, оцінювання, купівлі та виставлення рахунка. Мета автоматизованого оброблення може, однак, бути зрозумілою, тільки якщо e-Catalogues сформовано в стандартизований спосіб, що,у свою чергу, дасть можливість розгортання ефективних методів і систем. Поточна ситуація в Європі щодо використання e-Catalogues у державній закупівлі демонструє суспільству, що e-Catalogues створено під кожну технічну вимогу. Це призводить до великої кількості форматів e-Catalogue, що є несумісними і що певною мірою відповідають лише деяким потребам. Це, у свою чергу, обмежує можливості автоматизованого оброблення, через що пропонується обмежена вигода для постачальників.
Збільшення потреби в електронній підтримці корпоративних клієнтів (B-2-B) і бізнесу для уряду (B-2-G) викликало ще більшу необхідність стандартизації за допомогою введення відкритих і загальноприйнятних стандартів. Однією зі сфер, де обмаль усталених стандартів, є електронні державні закупівлі. Дії зі стандартизації в цій галузі можуть сприяти спільному обміну інформацією між організаціями з використанням новітніх комунікаційних технологій. Використання стандартів може привести до зниження вартості та економії часу, а також сприяти розширенню ринків. Крім того, стандартизація може відігравати суттєву роль у формуванні атмосфери довіри європейських учасників ринку (споживачів, продавців та економічних операторів) в e-Procurement.
Законодавчі рамки ЄС у державній закупівлі серед її умов дозволяють використання електронних каталогів, для того щоб сформувати тендери, оскільки передбачається, що і постачальники, і покупці можуть отримати істотну вигоду з їх використання. Це відбувається, насамперед, через автоматизоване оброблення, яке вони можуть запропонувати. Однак, здається, автоматизоване оброблення e-Catalogues можливе, тільки коли e-Catalogues сформовано й оброблено в стандартизований спосіб, тобто коли вони взаємодіють. Отже, стандартизація в цій галузі необхідна, щоб збільшити ефективність завдяки скороченню, або навіть усуненню, ручного втручання.
Нині є велика кількість електронних форматів каталогу, так само як продукту.
Опис та системи класифікації для обміну електронними каталогами між споживачами, продавцями та економічними операторами. Ми прагнемо ідентифікувати і представляти наявні ініціативи / стандарти e-Business, розвинені міжнародними суб’єктами стандартизації (OASIS, CEN / ISSS і UN / CEFACT) у сфері e-Catalogues. Два головних стандарти e-Catalogue з'являлися паралельно, а саме: UBL 2.0 та c-Catalogue, розвинені OASIS і CEN / ISSS, відповідно. c-Catalogue ще не офіційний стандарт і нині є об'єктом подальшого розвитку UN / CEFACT. Порівняймо ці дві переважних ініціативи / стандарти з точки зору їх ділових документів, процесів та повідомлень, щоб ідентифікувати подібності та відмінності. Окремі проблеми щодо розширення їх використання у фазах перед укладенням договору з циклу закупівель визначаються й обговорюються.
Організація з просування структурованих інформаційних стандартів (Organisation forthe Advancement of Structured Information Standards ― OASIS)  є некомерційним міжнародним консорціумом. Його місія ― визначення та прийняття відкритих стандартів у сфері e-Business з особливою увагою до мови e-Xtensible Markup Language (XML). Технологія ebXML(ЕlectronicBusinessXML) – Мова XMLдля електронного бізнесу - передбачає "створення єдиного глобального електронного ринку"
Серед учасників OASIS люди і компанії (наприклад, Novell, IBM, Adobe, Intel, Sun Microsystems та ін.). Учасники формують технічні комітети (TCs), через які вони співпрацюють для встановлення стандартів. [7] Технічні вимоги, підтверджені TCs, далі подаються на громадський огляд і реалізацію (від дослідного зразка, до втілення у програмному забезпеченні) щонайменше трьом членським організаціям OASIS (рис. 2).

Рис. 2. OASIS ― організаційна діаграма
Для стандартизації державних закупівель в Євросоюзі введено класифікатор Common Procurement Vocabulary (CPV), який становить нейтральну, керовану покупцями таблицю забезпечення єдиної системи класифікації, використовуваної в державній закупівлі . Постачальникам варто знати, що упроваджений класифікатор CPV менш докладний, ніж інші класифікатори, він включає майже 8 000 продуктів і сервісних умов та перекладений 22 офіційними мовами ЄС. Його мета полягає в тому, щоб стандартизувати метод укладення контракту, за яким влада і державні підприємства в Європі описують предмет своїх договорів про закупівлі. CPV використовується ЄС в електронному врядуванні при публікації SIMAP («Système d'Information pour les Marchés Publiques»). CPV використовується, щоб класифікувати продукти та послуги у структурованій ієрархії через словники.
Головний словник має структуру у вигляді дерев, кожне з яких містить коди з дев'ятьма приписаними цифрами з описом продуктів, послуг або робіт, що відбивають предмет контракту. Кожна з останніх трьох цифр забезпечує більш докладний опис у межах головної категорії. Остання цифра підтверджує все попереднє, як показано на рис. 3.

Рис. 3. CPV-структура
Електронні закупівлі варто проводити не тільки для товарів і послуг, але і для робіт, через OpenPEPPOL, використовуючи стандартні специфікації.
Асоціацію Open PEPPOL було створено 1 вересня 2012 року після успішного завершення проекту Загальноєвропейських державних онлайн-закупівель (PEPPOL). Проект PEPPOL реалізується в низці європейських країн, що вирішують проблеми взаємодії для електронних закупівель.
Open PEPPOL є некомерційною міжнародною асоціацією відповідно до бельгійського законодавства (Міжнародна асоціація Sans Але Lucratif ― AISBL) і включає як державний сектор, так і приватних членів.Асоціація взяла на себе повну відповідальність за розвиток і підтримку специфікації PEPPOL, створення укрупнених будівельних блоків (окремих стандартних частин будівлі) та просування своїх послуг і реалізацію по всій Європі.
Метою Open PEPPOL є забезпечення легкої роботи європейським  фірмам в електронних закупівлях із будь-якими покупцями європейського державного сектора у процесі закупівель, збільшення можливостей для конкуренції в укладенні державних контрактів та створення кращих цінових умов для платників податків. [6]
Асоціація надає авторитетну мережеву точку відліку. PEPPOL суміщує інфраструктуру організацій, які використовують його, забезпечуючи керуванняна високому рівні.  OpenPEPPOLпрацює в напрямку забезпечення зацікавлених сторін загальновизнаними технологічними стандартами і специфікаціями, а також стійкого заохочення і підтримки широкого використання специфікацій PEPPOL, будівельних стандартних блоків та послуг.
PEPPOLнині реалізується в низці європейських країн, також інтерес до нього зростає поза межами ЄС.
 
Стан нормативно-правової бази у сфері державних закупівель 
У даній сфері суспільних відносин діє Закон України «Про здійснення державних закупівель» від 10.04.2014 № 1197.
Нормативно-правові акти, що діють у відповідній сфері суспільних відносин:
-      Закон України «Про здійснення державних закупівель»;
-      Закон України «Про електронні документи та електронний документообіг»;
-      Закон України «Про електронний цифровий підпис».
Законом від 15.04.2014 № 1206-VII до Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» внесено зміни (незабаром наберуть чинності), спрямовані на скасування обов’язковості використання ЕЦП (табл. 1).
(Під час проведення е-Закупівель можна використовувати простіші способи ідентифікації, наприклад через логін і пароль, проте для підписання договору та бухгалтерських документів варто використовувати ЕЦП).
Таблиця 1
Законотворчість у сфері державних закупівель

Проект
внесений
Назва
 
Зареєстровано Характеристика змін
Народним депутатом України
Кінахом А. К.
 
Закон України
«Про внесення змін до Закону України “Про здійснення державних закупівель”»
 
№ 4887 від 15.05.2014.
Сесія
реєстрації:
4-та VII скликання
 
Законопроектом пропонується доповнити пункт 1 статті 1 Закону України «Про здійснення державних закупівель» поняттями «закупівля в електронній формі» та «електронний майданчик», а також внести зміни до статті 12 цього Закону
 
 Народним депутатом України
Ляпіною К. М. VII скликання.  
Авторський колектив
Закон України
«Про внесення змін до Закону України «Про здійснення державних закупівель» (щодо закупівлі в електронній формі та удосконалення регулювання закупівель)»
 
№ 4499а від 14.08.2014.
Сесіяреєстрації:
4-та VII скликання
 
1. Доповнення новим розділом ІІІ-1 «Електронні закупівлі», який визначає їх особливості, вимоги до діяльності оператора електронного майданчика, проведення електронного реверсивного аукціону. 2. Остаточний акцепт пропозиції заміняє підписання договору.
3. Ідентифікації автора електронного документа без застосування електронного цифрового підпису
 
Народними депутатами України
 
Омельченко В. П. VII скликання,
Горіною І. А. VII скликання
 
Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про здійснення державних закупівель» (щодо проведення електронних аукціонів)
 
№ 4782 від 25.04.2014.
Сесія реєстрації:
4-та VII скликання
 
Процедура електронного реверсивного аукціону, яка передбачає проведення відкритих торгів у формі аукціону за методом зниження ціни договору (лота)
Народним депутатом України
 
Горіною І. А.
Закон України
«Про внесення змін до Закону України
“Про здійснення державних закупівель”
(щодо впровадження системи електронних державних закупівель)»
 
№ 8633 від 29.11.2011 Застосування процедури електронного реверсивного аукціону

 
Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом ― з іншої, дозволяє використовувати Директиву 2014/24/ЄС Європейського парламенту та Ради від 26 лютого 2014 року про державні закупівлі для гармонізації сфери державних закупівель зі стандартами ЄС.
Замовники торгів під час проведення закупівель можуть вибрати процедури у форматі електронного тендера або включити електронний каталог.
Для певного кола циклічних та однорідних товарів і послуг електронні каталоги можуть використовуватися переважним чином.
Тендери (конкурси), подані у вигляді електронного каталогу, можуть супроводжуватися іншими документами, необхідними для завершення тендера.
Електронні каталоги встановлюють кандидатів або учасників торгів з метою участі в даній процедурі закупівлі відповідно до технічних умов і формату, встановлених замовником.
Крім того, електронні каталоги повинні відповідати вимогам, що висуваються до електронних засобів зв'язку, а також узгоджуватися з будь-якими додатковими вимогами, встановленими замовником відповідно до статті 22 Директиви. Замовник повинен належним чином через повідомлення або запрошення до учасників надати інформацію про дату та місце проведення е-Торгів, забезпечивши конкуренцію. Е-Торги повинні відповідати статті 22 Директиви в частині формату використовуваного електронного устаткування та механізмів технічного підключення і специфікації для каталогу.
 
Практично в Україні можна застосовувати електронні закупівлі у вигляді: електронного реверсивного аукціону, електронних торгів, електронного каталогу, електронного магазину. Один зі зручних способів ― електронний каталог (е-Каталог).
Під час проведення цієї процедури(рис. 4)учасники каталогу запрошуються на електронну закупівлю (електронні торги). Запрошення розміщуються на веб-порталі «Державні закупівлі» та в е-Каталозі. Протягом визначеного часу подають оферти з ціною; найкращу ціну пропозиції (оферти) визначає автоматично електронний каталог (веб-сайт ― електронний майданчик, на якому розміщено електронний каталог) за допомогою модуля оцінювання свого програмного забезпечення. Після цього може визначатися переможець або з'являтися стартова ціна даної процедури. З указаного стартового часу дається одна година на остаточну пропозицію, вносяться зміни в е-Каталог учасниками процедури. Після закінчення визначеного часу на подання остаточної е-Пропозиції е-Каталог автоматично визначає найнижчу ціну, розміщує е-Таблицю з остаточними цінами, автоматично надсилає інформацію учасника до е-Каталогу замовника і змінює ціни в е-Каталогах учасників.

Рис. 4. Перевага процедури закупівлі у вигляді е-Каталогу проти традиційної процедури
З учасником ― переможцем е-Каталогу за прийнятою процедурою укладається договір або на паперовому носії, або в електронному вигляді з використанням електронного цифрового підпису (ЕЦП) (рис. 5). Договір відправляється в е-Каталог та на веб-портал «Державні закупівлі» ― для реєстрації, а також до Казначейської служби ― для оплати.

Рис. 5. Вибір найкращої пропозиції з е-Каталогу, укладення договору з використанням ЕЦП
 
Фази циклу e-Procurementв міжнародному досвіді:
- е-Tendering (створення тендерної документації та обмін нею, оновлення даних в е-Каталозі).
- e-Ordering (замовлення процесу; е-Каталог обробляє замовлення замовника та розсилає заявки учасникам е-Каталогу та проекти договорів, учасник отримує банківську гарантію, замовник страхує свою закупівлю,).
- e-Awarding (відкриття та оцінювання тендерів; учасники надсилають Оферту та у призначений час вносять зміни до ціни товару в е-Каталозі, під час оцінювання відбувається автоматичне ранжирування цінових пропозицій, учасник-переможець отримує Акцепт та підписує за допомогою ЕЦП, пересилає замовнику, який також у той самий спосіб підписує договір).
 - e-Invoicing (автоматична генерація рахунків; замовник передає усі документи до Державної казначейської служби, Казначейська служба реєструє договір за допомогою ЕЦП).
- e-Payment (оцінювання рахунків та оплати; замовник надсилає решту документів, що підтверджують отримання товарів, послуг та робіт, Казначейська служба самостійно перераховує кошти на рахунок учасника-переможця або перераховує кошти на спеціальний картковий рахунок замовника, і він може самостійно через програму е-Банкінг або термінал розрахуватися з цим постачальником).
Для застосування е-Каталогу (рис. 6) є всі необхідні законодавчі підстави. У найкращий спосіб е-Каталог можна застосовувати так: проведення «відкритої процедури з використанням е-Каталогу»; допорогова процедура е-Тендера з е-Каталогом; е-Каталог як окрема процедура; е-Каталог через Редукціон або Біржу; інтернет-магазин як гуртовий склад з е-Каталогом, наприклад для ліків.
 

Рис. 6. Рівні стандартизації для використання e-Catalogues у державній закупівлі
У зв’язку з тим, що оцінювання переможця в е-Каталозі відбувається автоматично на підставі модуля e-Awarding, корупційний вплив на учасника-постачальника стає мінімальним. За рахунок скорочення конкурентних змагань зменшується строк проведення процедури до двох днів (1-й день: запрошення (запит)усім учасникам е-Каталогу ― оферта учасника; 2-й день: остаточна ціна пропозиції учасника ― акцепт найнижчої ціни ― договір).
Розміщення на веб-порталі «Державні закупівлі» має характер додаткового підтвердження розміщення запрошення та підтвердження проведення процедури. На нашу думку, розміщення договорів на єдиному державному веб-порталі є обов’язковим.
 
Через електронний документообіг «Казначейство–клієнт»
до електронних платежів у системі «е-Казначейство–клієнт»
Важливо упровадити в державні установи програмний продукт ― електронний документообіг «Казначействоклієнт» (рис. 7). Бажання авторів ― зробити все, щоб Харків потрапив до пілотної зони, де вперше б запрацювала система обміну електронними документами, за допомогою і на підставі яких здійснюються платежі й перекази грошей між Державною казначейською службою та замовниками державних закупівель. Тим самим прискориться процес обслуговування виконання державного бюджету. Передбачається, що платежі будуть проходити в один-два операційних дні.
Державні та територіальні установи зможуть оперативно керувати своїми рахунками. Вони будуть у режимі онлайн володіти інформацією про стан рахунків, залишків на них, а також про стан платежів. Очікується значна економія коштів (папір, проїзд, вивільнення працівників казначейства, які виконують на даний момент функцію щодо введення рахунків до оплати). Не останнє значення має і мінімізація особистих контактів держустанов зі співробітниками Державного казначейства.
Упроваджуючи програмний продукт, необхідно передбачити заходи для запобігання корупційним правопорушенням під час роботи такої системи. Зокрема, головний бухгалтер установи самостійно вводить в електронну систему «е-Казначействоклієнт» свої документи: рахунок до оплати, заявку на реєстрацію договору, заявку на облік постачальника. Будуть доступні довідники КЄКВ, Коди класификаторів, МФО банків, ОКПОУ постачальників. Усе це буде підписуватися двома електронно-цифровими підписами і направлятися до Держказначества. До документа при остаточному розрахунку повинні додаватися електронні копії підтвердних документів. Відповідальний виконавець Держказначейства, візуально перевіривши поданий електронний документ, повинен буде його затвердити або повернути для виправлення помилок. Також системою автоматично буде перевірятися і справжність електронного цифрового підпису.

Рис. 7. Електронна система «е-Казначейство–клієнт»
 
Отже, електронні закупівлі створять якісно нову модель співпраці бізнесу і держави:
- довіру;
- прозорість вибору учасників;
- справжню конкуренцію між учасниками;
- проведення допорогових закупівель;
- відмову від проведення переговорної процедури (закупівлі в одного учасника);
- відсутність впливу замовників на результати автоматичного вибору переможця;
- спілкування онлайн між замовником, Казначейством і постачальником;
- заощадження коштів на витрати, пов’язані з супроводом процедури закупівлі (час, канцтовари, транспортні витрати та ін.);
- дистанційне керування рахунками та оплатами між Держказначейством та замовником торгів.
Скорочення видатків на утримання зайвого апарату держслужбовців, оптимізація витрат, зменшення корупційної складової, закупівля при стандартних якостях товарів за мінімальною ціною в разі упровадження дозволить: отримати ефект від електронних закупівель на рівні 20 % (за аналогічними підрахунками  західного досвіду). Вивільнені 20 % коштів можна спрямувати на інші нагальні потреби держави, сума цих коштів може сягати 47 237,14 млн грн (за звітом органу державної статистики за січеньчервень 2014 року, табл. 2)[5]
З повною версією статті ви можете ознайомитися в інформаційному бюлетені "Редукціон" №8-9(102-103) - серпень-вересень 2014