Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року
Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року


 



 


Чи готова Україна до запровадження електронних державних закупівель



Минулого тижня Кабмін схвалив проект закону про державні закупівлі. Фактично він переводить електронну систему ProZorro, працюючу зараз в пілотному режимі на допорогові закупівлі, в повноцінний формат роботи.

Проект закону “Про державні закупівлі” замінить два нині діючих закону “Про здійснення держзакупівель” і “Про особливості здійснення закупівель в окремих сферах госпдіяльності”. Розробники документа вказують, що до законопроекту потрібно буде прийняти ще підзаконні акти Кабінету міністрів, щоб врегулювати відносини з приватними майданчиками, на яких проводяться торги.

Планується, що закон буде вступати в дію в два етапи: з 1 квітня 2016 року у електронні держзакупівлі в обов’язковому порядку перейдуть всі центральні органи виконавчої влади, які діють у певних сферах господарювання (держпідприємства). Через чотири місяці, з 1 серпня, електронну систему будуть використовувати вже в усіх державних закупівлях.
Електронні закупівлі передбачають відмову від паперової подачі документів для участі в торгах. Самі торги будуть проходити на онлайн-майданчиках (зараз в системі ProZorro їх 7, всі вони приватні). Передбачена процедура посткваліфікації і постдекларування, тобто надавати оригінали документів буде вже переможець торгів, а замовник перевіряє на відповідність кваліфікаційним умовам тільки пропозиція переміг на торгах.

До речі, під час дискусії в комітеті експерти вказували на той факт, що і розкриття інформації (“розкриття конвертів”) також буде проходити автоматично через інтернет на електронному майданчику. Адже раніше бували випадки, коли під час розкриття спеціально називали іншу суму, ніж та, яка була написана на папері, поділився один з присутніх.
В електронній формі можна буде не тільки подати заявки на участь у конкурсі, але можна буде і оскаржувати результати через інтернет.

У результаті процедура закупівлі скоротиться, завдяки тому, що для подання пропозицій у торгах потрібно, наприклад, не 20 днів, а 15. Спрощення буде також стосуватися оформлення документів для замовника. “Деякі форми оголошень, які замовник на сьогоднішній день самостійно заповнює, в законопроекті передбачено, що багато таких документів система формуватиме автоматично. Наприклад, протокол розкриття, звіт про результати процедури закупівлі .., система визначатиме автоматично”, – пояснила Тетяна Лісовська, начальник відділу Департаменту регулювання держзакупівель Мінекономрозвитку.

Чиновники та експерти окремо обговорили плату за участь у тендерах на електронних майданчиках. У Рахунковій палаті вважають, що розрахунок даної плати повинен бути порівнянний з окупністю і прибутковістю змісту такої системи державою. Розмір плати для власників електронних майданчиків та учасників електронних торгів повинен бути обгрунтованим і затверджений Кабінетом міністрів.

У відповідь на це заступник міністра економіки Максим Нефьодов відзначив, що безкоштовним буде доступ до системи для замовників і для учасників торгів до 35 тис. грн. “Для постачальників ми розглядаємо шкалу від 0 грн для невеликих тендерів (зараз в ProZorro це до 35 тис. грн) до 100 неоподатковуваних податком мінімумів (1700 грн) для тендерів понад 1 млн грн”, – пояснив він.

Ще одним нововведенням буде скасування обов’язковості “тендерних комітетів”. Тепер можна буде користуватися послугами професійних закупівельників. Глава правління Transparency International Андрій Марусов відразу ж поцікавився, чи підпадають ці закупівельники під дію антикорупційних законів, оскільки раніше в тендерних комітетах були тільки держслужбовці, а зараз можуть бути ФОПи.

Експерт Олександр Шатковський запропонував передати функції контрольного моніторингу від Мінекономрозвитку до фінінспекцією, яка є класичним органом урядового фінансового контролю. У Рахунковій палаті зазначили, що Міністерству економрозвитку повинні передати систему ProZorro від Transparency International ще до початку дії Закону про державні закупівлі. Тільки після цього МЕРТ може передати її іншому відомству.

Нагадаємо, з лютого 2015 року в пілотному режимі (на допорогових тендерах на суму до 200 тис. грн) працює система держзакупівель ProZorro. В даний час в даній системі 24 тис. тендерів від більш ніж 1,6 тис. держзамовників. Система ProZorro розгорнута на базі некомерційної організації Transparency International і найближчим часом буде передана державі для розгортання на національному рівні.
джерело: http://news.finance.ua/ua/news/-/363700/derzhzakupivli-po-novomu-shho-zminytsya-pislya-pryjnyattya-zakonu-pro-derzhavni-zakupivli