Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року
Інформаційний бюлетень «Редукціон» № 9-10-11 (139-140-141) — жовтень, листопад, грудень 2017 року


 



 


Чи готова Україна до запровадження електронних державних закупівель



18 березня цього року в Харківському національному університеті імені В. Н. Каразіна пройшов семінар-тренінг з нового Закону України «Про публічні закупівлі». Захід був організований Інформаційним бюлетенем «Редукціон», Інститутом державних закупівель «Редукціон», ГО «Спілка експертів ― консультантів з питань державних закупівель». Організатори ставили на меті донести учасникам семінару-практикуму інформацію про зміни в держзакупівельному законодавстві у зв'язку з прийняттям Закону України «Про публічні закупівлі», про перехід на електронні закупівлі та закінчення торгів за Законом України «Про державні закупівлі».
Цей захід проводивсядля учасників і замовників торгів. На семінарі-тренінгу було розглянуто актуальні теми ― від «А до Я» про публічні закупівлі та перехідні нюанси чинного Закону України «Про здійснення державних закупівель» та електронні закупівлі.



З вітальним словом на семінарі-тренінгу виступив Владислав Зубар. У цьому заході брали участь учасники з трьох областей України: Донецької, Сумської та Харківської, яких пан Зубар привітав з цим важливим заходом. Він, зокрема, сказав, що держава перебуває в трансформаційному періоді, і найближчим часом кожний громадянин відчує на собі реформи в державному секторі, зокрема необхідно буде усвідомити вплив інтернет-технологій на суспільне життя.



Владислав Зубар
 
Трохи про доповідь пана Зубара за темою: «Особливості закупівлі в перехідний період за Законом України «Про здійснення державних закупівель». Доповідач відзначив такі головні зміни, що відбуваються у сфері закупівель:
1. Оптимізація процедур закупівель та можливості створення ЦЗО (централізована закупівельна організація).
2. Cприяння прозорості використання бюджетних коштів шляхом урегулювання здійснення закупівель на суму від 50 тис. грн до порогів застосування процедур закупівель.
3. Підвищення професійності закупівельників шляхом надання можливості здійснювати закупівлі не лише тендерним комітетом, але й уповноваженою особою замовника.
4. Запровадження системи електронних закупівель та електронної системи оскарження.
5. Здійснення процедур закупівлі, обмін інформацією, документами та подання роз’яснень в електронній системі закупівель.
Крім того, Законом України «Про публічні закупівлі» суттєво обмежується доступ громадських організацій до контролю над процедурами державних закупівель (рис. 1).
Доповідач звернув увагу на особливості застосування класифікаторів під час визначення предмета закупівлі (рис. 2).
Учасники семінару-практикуму також ознайомилися з принципами роботи системи «Прозорро» (рис. 3).


Рис. 1

Рис. 2


Рис. 3
 
З доповіддю за темою: «Огляд Закону України «Про публічні закупівлі»: відкриті торги та конкурентний діалог», виступила Світлана Самусь, юрист, національний експерт у сфері державних закупівель.

Владислав Зубар та Світлана Самусь
 
У своїй доповіді С. Самусь познайомила учасників семінару-практикуму з особливостями проведення тендерів за Законом України «Про публічні закупівлі» порівняно із Законом України «Про державні закупівлі». Доповідач звернула увагу на час введення в дію нового Закону та на те, для яких категорій замовників і коли це відбудеться.
Пані Самусь звернула увагу присутніх на тендерну документацію, зокрема на необов’язковість урахування в ній вимог до формальних помилок (рис. 4).
Було акцентовано на особливостях внесення змін до тендерної документації – шляхом закреслення попередньої інформації (рис. 5).

Рис. 4

Рис. 5
 
Більш докладно читачі можуть ознайомитися з процедурою відкритих торгів в окремій статті цього числа ІБ «Редукціон».
Пані Самусь познайомила учасників семінару-практикуму також із новою процедурою конкурентного діалогу (рис. 6) та розповіла про два етапи проведення цієї процедури.

Рис. 6
 
Наступним доповідачем був Ігор Порохняч, голова ГО «Інтелект-Право», учасник електронних закупівель. Тема його доповіді: «Практика участі на електронних майданчиках «Прозорро». Реєстрація на електронному майданчику, організація електронного аукціону». Він розповів про особливості проведення електронних аукціонів та показав усім присутнім у режимі онлайн свою участь у процедурі закупівлі. Хоча пан І. Порохняч не виграв аукціон, його пропозиція була другою за ціною, він не дуже хвилювався, бо учасник із найменшою ціною мав демпінгову пропозицію і навряд чи укладатиме договір.

Ігор Порохняч
 
Під час доповіді І. Порохняча відбулося жваве обговорення електронних торгів. Замовники й учасники процедур висловили свої думки з приводу прозорості процедур та поділилися практичним досвідом.

Ігор Порохняч та Владислав Зубар
 
У наступній доповіді Клавдія Мельникова, кандидат економічних наук, професор ХаРРІ НАДУ при Президентові України, розповіла про історію реформування державних закупівель від початку до сьогоднішніх реформ в Україні.

Владислав Зубар та Клавдія Мельникова
 
Наступною була доповідь Олега Мельникова, кандидата економічних наук, доцента кафедри економічної кибернетики і маркетингового менеджменту НТУ «ХПІ», ― «Про роль електронних аукціонів у сфері державних закупівель.  Світовий досвід».

Олег Мельников
Пан О. Мельников познайомив учасників семінару з процесом е-закупівель у загальному вигляді (табл. 1), звернувши увагу присутніх також на переваги використання е-закупівель (табл. 2).
На думку доповідача, наявні всі необхідні фактори для зменшення ризику корупції при використанні електронних торгів. Відповідні фактори відбито в табл. 3.
 
Таблиця 1
Процедура Опис
е-Пошук Підготовчі заходи, що проводяться замовником для збирання та повторного використання інформації для підготовки конкурсу; при цьому за допомогою електронних засобів здійснюється зв’язок із потенційними учасниками торгів для виявлення їх зацікавленості в участі в торгах та, можливо, отриманні цінових котирувань
е-Нотифікація Реклама торгів шляхом публікації повідомлення про закупівлі в електронному форматі
е-Доступ Реалізація на недискримінаційній основі електронного доступу до тендерної документації та специфікацій, а також підтримка потенційних постачальників у питаннях підготовки тендерних пропозицій через надання роз’яснень, відповідей на запитання, тощо
е-Торги Отримання організатором торгів пропозицій в електронному вигляді та їх оброблення згідно зі встановленими законодавством нормами
е-Вибір Відкриття та оцінювання отриманих електронних пропозицій і вибір найкращої пропозиції за критеріями найнижчої ціни або найбільш економічно вигідної пропозиції
е-Контракт Укладення, реалізація та моніторинг контракту між організацією-замовником і переможцем торгів за допомогою електронних засобів
е-Замовлення Підготовка та видача державного замовлення організацією-замовником та його акцептування підрядником
е-Рахунок Ппідготовка та доставка рахунка-фактури в електронному форматі
е-Оплата Електронна оплата замовлених товарів, робіт та послуг
 
 
Таблиця 2
Переваги
е-закупівель
Уряд Постачальники Громадськість
Прозорість ·        Антикорупційність.
·        Підвищення кількості постачальників.
·        Сприяння відкритості та глобалізації економіки.
·        Професійний моніторинг закупівель.
·        Спрощення збирання та підвищення якості статистики державних закупівель.
·        Гармонізація національного законодавства з європейськими нормами.
·        Підвищення конкуренції.
·        Підвищення справедливості.
·        Покращення доступу до ринку державних закупівель.
·        Спрощення доступу для закордонних постачальників.
·        Залучення нових постачальників.
·        Мотивація для малих і середніх підприємств.
·        Поліпшення доступу до інформації про державні закупівлі.
·        Звітність урядових структур
·        Поліпшення доступу до інформації про державні закупівлі.
·        Моніторинг інформації про витрати публічного сектора економіки.
·        Можливість громадського впливу на публічні процеси.
·        Звітність урядових структур
Економія коштів ·        Зниження цін.
·        Зменшення накладних витрат.
·        Скорочення персоналу
·        Зменшення накладних витрат.
·        Скорочення персоналу.
·        Прискорення грошових потоків
·        Зниження фіскального тиску
Економія часу ·        Спрощення / ліквідація рутинних завдань.
·        Комунікації будь-де у будь-який час.
·        Скорочення циклу замовлення
·        Спрощення / ліквідація рутинних завдань.
·        Комунікації будь-де у будь-який час.
·        Скорочення циклу замовлення
·        Комунікації будь-де у будь-який час
 
Таблиця 3
Фактор Конкурсні торги в загальній формі Конкурсні торги за ціновим критерієм Електронні торги
Суб’єктивність при оцінюванні пропозицій замовником Так Ні Ні
(оцінка за ціновим критерієм)
Можливість чинити тиск на учасників торгів Так Так Ні
(анонімність учасників торгів)
Можливість змови між учасниками торгів і замовником Так Так Ні
(анонімність учасників торгів)
Можливість змови між учасниками торгів Так Так Незначна (анонімність конкурентів; можливість змови залишається лише на концентрованих ринках)
Під час своєї доповіді О. Мельников розповів про суперечності в законодавстві. Зокрема, анонімність та обов’язок замовника відхилити пропозиції, що не відповідають кваліфікаційним критеріям, входять у системне протиріччя.
Наостанок пан Зубар розповів про онлайн-курс дистанційного навчання державним і пубічним закупівлям на сайті free-stady.org.
Було запропоновано кожному учасникові семінару-практикуму безкоштовно пройти дистанційний курс навчання. В. Зубар розповів про акцію для передплатників Інформаційного бюлетеня «Редукціон» ― безкоштовне навчання членів тендерного (конкурсного) комітету та отримання відповідного сертифікату після проходження навчання


Наприкінці відбулося обговорення сьогоднішних тем доповідей, прозвучали запитання та відповіді учасників. Усе проходило в дружній, професійній атмосфері.
Підготував огляд семінару-практикуму В. Зубар